Hogyan generálhatuk elektromos áramot a gyalogos közlekedésnek, vagyis az általunk megtett lépéseknek köszönhetően?

A 2013-as párizsi maratonnak kettős célja volt: nemcsak a 42,2 km-es táv lefutásásól szólt a rendezvény, hanem bemutatásra került az a „járda” is, mely a rajtva való lépések révén képes elektromos áram indukálására.

A célvonalba beérkező futók utolsó néhány lépése rengeteg elektromos áramot generált. De vajon elég meggyőző-e ez a teljesítmény ahhoz, hogy újragondoljuk a megújuló energiák megszerzésének módszereit és forrásait?

436271082_640

Nyolc nappal a Boston maratont megelőzően Párizs adott otthont az évente megrendezésre kerülő, ismert eseménynek, mely szokatlan, nem minden napi meglepetéssel várta a szenvedélyüknek hódoló sportolókat a célegyenesben: összesen 176 darab gumiból készült panelt fektettek le a célvonalban, melyek energiává konvertálták a futók utolsó pár lépteit. Nem másról van szó, mint a Pavegenről, mely a 27 éves Laurence Kemball Cook kreaációja és a párizsi maratonon került demonstrálásra az eddigi legnagyobb installációja.

Nézzük mi fán terem ez a Pavegen és mitől annyira különleges? Egy elektromos energia generálására alkalams járólap, mely újrahasznosított gépjármű abroncsból készül és igen kreatív, valamint az egészségre jótékony módon teszi lehetővé az áram előállítását. A Pavegenen megtett egy lépés másodpercenként akár 8 watt generálására képes.  Ez azt jelenti, hogy egy Pavegen járólappal „burkolt” helyen másodercenként egy lépés megtételével 40 percet venne igénybe az iPhone készülékünk feltöltése.

A Schneider Electric – akinek a megbízására készült a projekt – az eseményhez kapcsolódóan meghirdetett egy versenyt a Facebook-on, melynek lényege, hogy a Habitat for Humanity szervezett számára felajánlást tesz adomány formájában, amennyiben sikerül 7 kilowatt-óra energiát előállítani. Ehhez az energiamennyiséghez a lépés intenzitásától függően, akár 3.150.000 lépés megtétele is szükséges lehet. A végeredményből kiderült, hogy a futók összesen 4,7 kilowatt-órát termeltek. Ez a mennyiség 15 mérföldre elegendő áramot biztosíts egy Nissan Leaf számára.

Egy olyan energiaforrás, mely egy maratoni táv lefutását igényli a reggeli autós ingázás megtételéhez, nem valószínű, hogy képes helyettesíteni a szelet vagy napot, mint választható, megújúló energia forrásokat. A projekt értéke és lényege sokkal inkább annak oktatási szerepében és jellegében rejlik. Ezt bizonyítja a Simon Langton Általános Iskola Fiúknak példája is. Az intézmény igazgatója a következő véleménnyel van a találmányról: ”Egy fantasztikus lehetőség a diákok számára, hogy saját szeműkkel győződjenek meg arról, hogy hogyan képesek az energia hasznosítására.

És ti mit gondoltok a Pavegenről? Osszátok meg véleményeteket és számoljatok be az általatok ismert alternatív energiaforrásokról!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s